11 februari 2008

Schermkalibratie onder linux

Een fotograaf zonder gekalibreerd scherm is als een café zonder Palm! Of zoiets toch... Ik vond dat de tijd rijp was en leende gert's spyder2express. Na wat rondgezoek kwam ik uit bij Argyll wat een redelijk goed kalibratieprogramma schijnt te zijn(sommige beweren zelfs beter als de gewone software die bij de spyder zit) en bovendien zowat het enige dat onder linux werkt.
Op deze blog trof ik een overzichtelijke uitleg over het gebruik van de spyder2 met argyll. Het compilen van argyll lukt niet dus downloadde ik de pre-compiled versie voor linux, meer bepaald de beta7 van versie 0.70. Na unzippen kreeg ik 3 mappen waaronder bin en ik plaatste de bestanden van de bin map in /usr/local/bin. Tot zover mijn primitieve installatie :-)

Kalibratie
Nu gaan we over naar het meer serieuzere werk, de kalibratie, en die behoeft wat uitleg.
De kalibratie bestaat eigenlijk uit 2 stappen: eerst gaan we de hardware kalibreren en vervolgens de software afstellen. Beiden worden opgeslagen in je uiteindelijke icc profiel. De hardwarekalibratie omvat voornamelijk het instellen van helderheid, contrast en gamma van je scherm. Dit kan zowel softwarematig als door manueel aan de knopjes van je scherm te prutsen. Bij mij lukte dat laatste niet fantastisch goed, dus moest ik het vooral hebben van argyll. Het commando voor de kalibratie is
sudo dispcal -v -d2 -qh -yc viewpoint

sudo omdat dispcal anders niet aan de spyder kan ofzo, -d2 omdat ik mijn extern scherm gebruik, -qh is hoge kwaliteit(duurt +30 min!!!!) -yc is een CRT scherm en tot slot de naam die ik aan het uiteindelijke bestand wil geven. De instructies die nu volgen zijn redelijk duidelijk, je plaatste de spyder op je scherm in het kadertje en zorgt best dat er niet te veel heldere vlakken in de buurt zijn van die kadertje. Nu gaat argyll een hele resem grijswaarden(patches) laten zien. Als dit alles klaar is krijg je een .cal, viewpoint.cal in mijn geval dit in slechts een onderdeel van het uiteindelijk icc profiel, nu gaan we kijken hoe je monitor reageert op verschillende kleuren.
targen -v -d3 -f500 viewpoint
sudo dispread -v -d2 -yc -k viewpoint.cal viewpoint

Het eerste commando maakt een bestand aan met de kleuren die 2e commando op je scherm laat zien. -d2 is weer het externe scherm dus laat dit weg als je je primaire scherm kalibreert. Ik koos voor 500 verschillende "patches" wat volgende de docs op de site van argyll al een hoge waarde is. Lekker precies dus. Merk op dat je .cal bestand gebruikt wordt, argyll houdt dus rekening met wat we in de eerste stap al zijn te weten gekomen over het scherm.
profile -v -A "Viewpoint" -M "Lelijke CRT" -D "4 Feb Volders" -qh -as viewpoint

Deze laatste stap combineert de info uit de 2 vorige stappen tot een finaal icc profiel. Je geeft nog wat extra info mee zoals het merk, model en commentaar en klaar zijn we!

Het profiel gebruiken
Kalibratie omvatte 2 stappen en het inladen van je profiel dus ook. Eerst gaan we de informatie van dispcal gebruiken, dit zal dus de helderheid, contrast en gamma van de monitor aanpassen. Een veelgebruikt programma is xcalib maar je kan evengoed het commando dispwin gebruiken dat je via argyll hebt geïnstalleerd. bv
xcalib -d :0 -s 1 .color/icc/viewpoint.icc

-d en -s zijn om mijn 2e monitor te gebruiken (dual-head). Verschiet nu vooral niet, want dit heeft een drastisch effect! Mijn monitor was bv veel te donker en dat was echt een wereld van verschil.
Om de puntjes op de i te zetten moeten we het profiel ook nog inladen in de software natuurlijk. GIMP, Bibble, LightZone,... Er zijn genoeg softwaretitels beschikbaar die icc profiel ondersteunen. Goed nieuws is dat firefox 3, die er zit aan te komen, ook icc profielen ondersteund(getest via beta, zo gauw de final release beschikbaar is zal ik er nog eens over bloggen)! Color-managed browsing is dus niet langer een privilege voor de maccers onder ons.

-Pieter-Jan-

Geen opmerkingen: